Wednesday 10 February 2016

οι σκελετοί στην ντουλάπα


Είναι οι αιτίες της πτώσης της Deutsche Bank μανίτσα μου!

10 Φεβρουαρίου 2016

Του Μαρίνου Γκασιάμη

Η μία κρίση μετά την άλλη και οι λαοί δεν προλαβαίνουν να πάρουν ανάσα. Η κρίση που προέκυψε με την περίφημη Deutsche Bank με έβαλε σε σκέψεις μιας και όταν με ρώτησες μανίτσα μου, πώς μας έλαχε αυτό δεν ήξερα με λεπτομέρειες να σου πω, πέραν του ότι πρόκειται για συστημικό πρόβλημα του καπιταλισμού.

Ρώτησα λοιπόν ένα φίλο που τα κατέχει αυτά και η βιβλική μορφή μου είπε τα εξής.

Η «καλή» μας Deutsche Bank είχε μαζέψει ό,τι «σαβουρόχαρτο» κυκλοφορούσε στην αγορά και επειδή οι Γερμανοί δεν βάζουν μυαλό, είπαν οι Αμερικάνοι, τώρα που τακτοποίησαν την υπόθεση «άνοδος των επιτοκίων» (δηλαδή ήλεγξαν τις αντιδράσεις των αγορών στο τέλος του φτηνού δολαρίου με το οποίο τζόγαραν στις αναδυόμενες), να βγάλουν τους σκελετούς απ' την ντουλάπα.

Σε αυτό το σημείο μανίτσα μου προέκυψε το επόμενο ερώτημα. Τι εννοείς με την λέξη «σαβουρόχαρτο» αδερφέ;

CDOs, μου απάντησε! Τοξικά παράγωγα, μεγάλα ανοίγματα σε επισφαλείς χορηγήσεις, που όλα μαζί ανέρχονται με μετριοπαθείς εκτιμήσεις στα 7 δισ. δολάρια! *

Επειδή το CDO μου φάνηκε κινέζικο κακό και φοβήθηκα μήπως ήμουν μπροστά σε δολοπλοκία από το Πεκίνο τον ρώτησα. Τι είναι αυτό; Είναι τα περίφημα ασφάλιστρα κινδύνου;

Όχι, μου απάντησε η βιβλική μορφή. Αυτά είναι τα credit default swaps.

Τα CDO είναι τα collateralized debt obligations, περίπλοκα χρηματοοικονομικά εργαλεία που στην ουσία κρύβουν τοξικό χρέος μέσα σε ασφαλέστερα πακέτα δανείων (όπως κρατικά χρεόγραφα και υψηλής διαβάθμισης εταιρικά ομόλογα)

Όπως μου είπε ο φίλος, μια τράπεζα όπως η «εξαίρετη» Γερμανική, που είναι και φίλη, μιας και μας δίνει δανεικά και το know how σε πολλά πράγματα, φτιάχνοντας ένα CDO, το πουλάει σε τρίτους και αφαιρεί με αυτό τον τρόπο υποτίθεται χρέος από τον ισολογισμό της.

Με πιο απλή μετάφραση, το επισφαλές, το «κόκκινο» στεγαστικό δάνειο του κακομοίρη, που δεν έχει να το αποπληρώσει η «καλή» μας Deutsche bank το διώχνει από πάνω της πακεταρισμένο σε ένα CDO μαζί με μερίδες άλλων δανείων. Όλο μαζί κυκλοφορεί ως πακέτο στην αγορά

Έτσι κατέρρευσε και η Lehman Βrothers, μου θύμισε ο φίλος, μανίτσα μου.

Κι αυτό γιατί όταν άρχισαν να πέφτουν οι τιμές των κατοικιών και οι κατασχέσεις σπιτιών δεν έδιναν κέρδη, άρχισαν όλοι μαζί να ζητούν πίσω τα χρήματά τους, σπάζοντας τα CDO.

Είναι τέτοιο “bordel” ο καπιταλισμός και οι τράπεζές του μανίτσα μου, που μπορεί ακόμα σε κάποια στιγμή η τράπεζα που πούλησε το δάνειο σε ένα CDO, μετά από έναν μεγάλο κύκλο αγοραπωλησιών να το έχει στην κατοχή της (το cdo) μέσω θυγατρικής, που το βρήκε στη δευτερογενή και το μάζεψε!

Τέτοια σαβουρόχαρτα έχει και η Deutschebank και οι αγορές το ξέρουν

Οι Γερμανοί έχουν συσσωρεύσει ένα τεράστιο εσωτερικό χρέος, που δεν μετριέται στο επίσημο δημοσιονομικό (χρέος κρατιδίων, τραπεζών κρατιδίων, αποταμιευτικών κοκ), ωστόσο μανίτσα μου είναι γερά θεριά οι φρίτσιδες και ο φίλος πιστεύει ότι δεν θα καταρρεύσουν, απλώς η ευρωζώνη όπως την γνωρίζουμε θα είναι κάτι άλλο.

Γι’ αυτό προωθούν και το υπερυπουργείο Οικονομικών της Ευρωζώνης!

Αυτό συζητάνε από το καλοκαίρι, μου επεσήμανε ο φίλος, ή μάλλον υποτίθεται ότι θα συζητούσαν αλλά σκάλωσαν (δηλαδή τον ήπιαν) επειδή προέκυψε το προσφυγικό

Τον ρώτησα τότε, αν θα γίνει το χρέος μας κοινό και θα κοπεί χρήμα ώστε να μην πατώσει η πραγματική οικονομία. Μου απάντησε πως ήδη η Κεντρική Ευρωπαϊκή Τράπεζα κόβει χρήμα, αλλά για να γίνει κοινό το χρέος χρειάζονται αλλαγές στις συνθήκες και αλλαγές σημαίνει παζάρια και ανταλλάγματα, κάτι που σημαίνει ακόμα μεγαλύτερη …… για τους λαούς.

Το ανησυχητικό είναι ότι οι λαοί της Ευρώπης είναι γερασμένοι, δηλητηριασμένοι από τον καταναλωτισμό, λουμπενοποιημένοι προλετάριοι, απίθανοι αστοί, πολιτικοί υπάλληλοι τραπεζών, με λίγα λόγια δεν υπάρχει φως στην άκρη του τούνελ, εκτός και αν η ιστορία και οι λαοί για μια ακόμα φορά μας εκπλήξουν και αποφασίσουν να πάψουν να είναι τα θύματα. Να πάψουν να πλουτίζουν ακόμα πιο πολύ τους πλούσιους ενώ φτωχαίνουν οι ίδιοι.
 
Αυτά μανίτσα μου. Όπως κατάλαβες κομμένο το κομμωτήριο για κάμποσο καιρό γιατί έρχεται και άλλη κρίση και τα φράγκα δεν φτάνουν.


* εδώ μάλλον 7 τρισ. ήθελε να πει ο ποιητής 

No comments:

Post a Comment